Automat för ankommande post betjänar företag och samfund

Automat för ankommande post betjänar företag och samfund

Puntas smarta automatlösning för ankommande post togs först i bruk på Postens huvudkontor på Postrutten. Efter pilotprojektet skräddarsyddes lösningen för campus på Technopolis.

Postens enhet Posttjänster sköter utdelningen av ankommande post, bland annat brev och paket, till företag. Tjänsten utvecklas och rationaliseras kontinuerligt baserat på kundernas behov och önskemål. I och med utmaningarna som corona förde med sig började man fundera på hur man skulle kunna rationalisera utdelningen av ankommande post ytterligare.

Business Development Manager Ilari Puputti arbetar i Posttjänsters strategi- och produktutvecklingsenhet och ansvarar för Posttjänsters nya tjänster.

– Jag arbetar med innovationer och brinner för dem. Vårt huvudkontor var en bra plats att snabbt testa vår nya lösning för ankommande post. Därefter blev Technopolis intresserade av vår lösning. De hade konkreta utmaningar som vi snabbt satte igång att lösa.

Ilari Puputti säger att det finns flera tiotal samfund i Technopolis lokaler som automaten betjänar. Den nya automaten är en viktig del av Postens totallösning för dem.

– På Technopolis är man nöjda med tjänsten. Vi har fått bra respons i användarenkäten, automaten betjänar deras kunder väl. Lösningen har också vidareutvecklats så att man utöver brevpost också kan sortera paket automatiskt på hyllor.

Utdelningen får energi från Punta-teknologin
Puntas Key Account Manager Matti Hartonen berättar att lösningen för företag i Premium-tjänsten för ankommande post baseras på standardiserade Punta-automater (storlek S, M, L och XL) och den moderna Punta-teknologin som ansluts till dem.

Tack vare teknologin skickas posten till rätt automat redan från distributionscentralen. I företaget sorterar entrépersonalen eller en kurir posten direkt i personernas eller teamens fack. Mottagarna får information via sms eller e-post om att försändelsen har kommit. På så sätt minskar behovet av traditionella postavdelningar i företagen och företaget kan istället rikta resurserna till sin kärnverksamhet.

Enligt Ilari Puputti uppfyller Punta-teknologin behoven väl, är mångsidig och kan tillämpas på flera olika typer av tjänster.

– Jag tror på styrkan i samarbete när man arbetar på något nytt. Personligen tycker jag att vi har skapat ett bra utvecklingsekosystem med Punta. Punta är en samarbetspartner som är lätt att arbeta med. Jag värdesätter idérikedomen, att man kan kasta fram idéer och sparra kring dem. Problemlösningen är öppen, och vårt gemensamma mål är att göra kunden nöjd.

Ilari Puputti upplever dessutom att Puntas system fungerar stabilt och att det knappt förekommer några tekniska eller andra störningar.

Heltäckande tjänst enligt principen för nyckelfärdigt

Våra tjänster omfattar montering, underhåll och återvinning samt leasingfinansiering och stöd till arkitekter och designbyråer. Vi erbjuder dig ett omfattande tjänstepaket där du kan välja det paket som bäst passar ditt objekt.