Osuuskauppa Keskimaa tehostaa verkkokauppaansa Puntan ratkaisuilla

Osuuskauppa Keskimaa tehostaa verkkokauppaansa Puntan ratkaisuilla

Ruuan ja käyttötavaroiden verkkokaupan suosion kasvu on asettanut uusia vaatimuksia kauppaketjujen asiakaspalvelulle ja logistiikalle. Osuuskauppa Keskimaa halusi vastata näihin haasteisiin ottamalla käyttöön Puntan innovatiiviset ratkaisut, jotka tarjoavat tehokkuutta ja parantavat asiakaskokemusta. Osuuskauppa Keskimaalla on käytössään kaksi erilaisia verkkokaupan noutopisteratkaisua: S-kaupat.fi:n eli ruoan verkkokaupan noutolokerikot ja Prisma.fi eli käyttötavaran verkkokaupan noutolokerikot. Molemmissa hyödynnetään Puntan teknologiaa.

Osuuskauppa Keskimaan ja Puntan yhteistyö käynnistyi loppuvuodesta 2020 kunnianhimoisena pilottiprojektina, jossa molemmat osapuolet halusivat näyttää parastaan ja sitoutua korkeaan laatuun ja yhteisiin tavoitteisiin.

“Punta on ollut meille loistava kumppani. He kuuntelevat tarpeitamme ja tarjoavat ratkaisuja, jotka todella toimivat asiakkaidemme arjessa”, sanoo Osuuskauppa Keskimaan ruuan verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén.

PuntaSuite-ohjelmisto takaa sujuvan prosessin

Osuuskauppa Keskimaan S-kaupat.fi:n noutolokerikot sijaitsevat 15 S-marketissa ja kolmessa Prismassa. Näistä noutopisteistä asiakas voi noutaa tilaamansa ruuat vapaasti oman noutoikkunansa aikana, ilman että henkilökunnan aikaa kuluu noutoprosessiin. 

Noutolokerikkojen toiminnan ytimessä on Puntan PuntaSuite-ohjelmisto, joka automatisoi tilausten hallinnan ja asiakasviestinnän sekä mahdollistaa sujuvan ja tehokkaan prosessin alusta loppuun.

“Automaatio on keventänyt henkilökunnan työkuormaa merkittävästi ja mahdollistanut meille entistä tehokkaamman toiminnan ilman ylimääräisiä investointeja suuriin tiloihin tai lisäresursseihin”, Hoffrén kertoo.

“Myös asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä ohjelmiston käytettävyyteen ja selkeyteen.”

Skaalautuvuutta Click&Collect-kokonaisuudella

Prisma.fi:n käyttötavaran verkkokaupan noutolokerikot palvelevat asiakkaita kaikissa Keskimaan kolmessa Prismassa. Käyttötavaroiden lokerikoissa on käytössä Puntan Click & Collect -kokonaisuus, joka kattaa sekä lokerikot että ohjelmiston.

Prisma.fi:n noutolokerikot on suunniteltu helpottamaan verkkokaupasta ostettujen käyttötavaroiden noutoa. Ratkaisu on täysin skaalautuva, ja noutopisteitä voidaan laajentaa lisämalleilla ja kapasiteetilla vastaamaan kasvavaa kysyntää.

“Kun aloitimme projektin, emme tarkalleen tienneet, kuinka monta lokerikkoa tarvittaisiin tai minkä kokoisia niiden tulisi olla. Nyt kerätty data auttaa optimoimaan kapasiteettia ja palvelemaan asiakkaita entistä paremmin”, Hoffrén sanoo.

Prisma.fi-noutolokerikot mahdollistavat verkkokaupasta ostettujen tavaroiden vaivattoman noudon, mikä parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa verkkokaupan käyttöä erityisesti käyttötavarakategoriassa. Tämä onkin ollut yksi yhteistyön tärkeimmistä saavutuksista tähän mennessä.

Luotettavat ratkaisut ja tyytyväiset asiakkaat

Puntan toimittamien ratkaisujen luotettavuus on ollut yksi yhteistyön kulmakivistä.

“Laitteiden ja ohjelmiston luotettavuus on mahdollistanut meille häiriöttömän asiakaspalvelun. Tämä on paitsi keventänyt työkuormaa myös lisännyt merkittävästi asiakastyytyväisyyttä”, Hoffrén kertoo.

“Noutopistelokerikoissa on yhteensä yli 400 luukkua, jotka palvelevat sekä S-kaupat.fi:n että Prisma.fi:n asiakkaita,” hän jatkaa.

Näiden lisäksi Osuuskauppa Keskimaalla on käytössä myös Puntan kehittämä live-palvelu, joka täydentää lokerikkoratkaisuja. Live-palvelu on suunniteltu erityisesti ruuhka-aikojen helpotukseksi sekä erityisten suurikokoisten tuotteiden noutamiseen. Palvelu varmistaa, että asiakkaat saavat tilaamansa tuotteet vaivattomasti ja oikea-aikaisesti.

Innovatiiviset tulevaisuuden suunnitelmat

Pilottiprojektin onnistuminen on luonut vahvan perustan pitkäaikaiselle yhteistyölle. Osuuskauppa Keskimaa ja Punta ovat jatkaneet ratkaisujen kehittämistä yhdessä, ja uusia, innovativiisia projekteja on jo suunnitteilla.

Yksi kiinnostavimmista tulevaisuuden hankkeista on Himoksen alueelle rakennettava Osuuskauppa Keskimaan huoneistohotelli, jonka palvelutarjonnassa tullaan hyödyntämään myös Puntan lokerikkoratkaisuja. Lokerikot tulevat tarjoamaan hotellivieraille ja alueen mökkiläisille joustavan tavan noutaa ruoan verkkokaupan tilauksia vuorokauden ympäri. Ratkaisu parantaa asiakkaiden käyttökokemusta ja mahdollistaa tehokkaamman logistiikan myös matkailukohteessa.

“Himoksen-hanke on osoitus siitä, miten lokerikkoteknologiaa voidaan soveltaa monipuolisesti erilaisiin ympäristöihin. Olemme innoissamme, että voimme tuoda uudenlaista sujuvuutta myös matkailualalle”, Hoffrén toteaa.

Myös Puntan myyntipäällikkö Marko Vornanen on ylpeä uudesta hankkeesta, sillä se osoittaa, että innovatiiviset lokerikkoratkaisut voivat löytää paikkansa erilaisista ympäristöistä, joissa joustavuus ja helppokäyttöisyys ovat avainasemassa.

“Tämä on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten voimme mukauttaa teknologiaamme vastaamaan erilaisten asiakkaiden ainutlaatuisiin tarpeisiin”, Vornanen toteaa.

Puntan ja Osuuskauppa Keskimaan yhteistyö perustuu nyt ja jatkossa yhteisiin tavoitteisiin, luottamukseen ja korkeaan laatuun.

“Näemme Puntan tärkeänä kumppanina, joka pystyy tarjoamaan luotettavia ja skaalautuvia ratkaisuja myös tulevaisuudessa”, Hoffrén summaa.

Kokonaisvaltaista palvelua avaimet käteen periaatteella

Palveluihimme kuuluvat asennus-, huolto- ja kierrätyspalvelut sekä leasing-rahoitus ja tuki arkkitehdeille ja suunnittelutoimistoille. Tarjoamme sinulle kattavan palvelukokonaisuuden, josta voit valita kohteeseesi parhaiten sopivan paketin.