Click & Collect -palvelu automatisoi Verkkokauppa.comin tilausten noudon

Click & Collect -palvelu automatisoi Verkkokauppa.comin tilausten noudon

Verkkokauppa.com avasi 5.9.2022 Helsingin Jätkäsaaren myymäläänsä 212-lokerikkoisen click & collect -noutolokerikon, josta asiakkaat voivat noutaa tilauksensa myymälän aukioloaikoina. Ratkaisu kehitettiin Postin, Verkkokauppa.comin ja Punnan yhteistyönä.

Postin uusien liiketoimintojen Business Manager Marleena Hanka kertoo, että Verkkokauppa.comin, Postin ja Punnan yhteistyönä syntynyt noutolokerikko on Postin kehittämän myymälänoutojen automatisointiin ja parempaan asiakaskokemukseen tähtäävän konseptin mukainen palvelu.

– Teemme Verkkokauppa.comin kanssa tiivistä yhteistyötä varastoinnista kuljetuksiin asti, ja oli hienoa päästä kehittämään uusi noutotapa sen pohjalta. Haluamme palvella kokonaisvaltaisesti, ja meillä on tärkeää, että kuljemme kumppaniemme rinnalla läpi verkkokaupan arvoketjun. Meillä on yhteinen asiakas, jota haluamme kumpikin palvella mahdollisimman hyvin vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

Kehityksen keskiössä asiakas

Verkkokauppaostamisessa toimituksen oikea-aikaisuus ja nopeus sekä omaehtoisuus ovat ensiarvoisen tärkeitä. Punnan valmistama noutolokerikko on osa Verkkokauppa.comin asiakaskokemuksen kehittämistä, sekä uusi keino noutaa verkossa tehty tilaus paikan päältä. Tilaus noudetaan omalta Verkkokauppa.com-asiakastililtä löytyvällä lokeron avausnapilla. Avauskoodi toimitetaan myös tekstiviestinä ja sähköpostitse. Asiakas pääsee noutamaan oman tilauksensa parhaimmillaan jo vartin kuluttua tilauksesta.

– Asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun tilauksen voi noutaa itselleen sopivana aikana ja jonottamatta. Verkkokauppa.comin prosessipäällikkö Markus Pätilä kertoo.

– Click&Collect-palvelun ansiosta myymälän työntekijät voivat myös keskittyä enemmän siihen, jolla on asiakkaalle arvoa eli asiakkaiden palvelemiseen ja kohtaamiseen, kun aikaa ei kulu pakettien ojentamiseen. Kehitämme konseptia parhaillaan asiakkaidemme tarpeiden ja toiveiden suuntaisesti – jotta voimme toimittaa vastuullisesti ja asiakkaan ehdoilla sen, millä on merkitystä.” kertoo Marleena Hanka.

Pitkäaikainen yhteistyö Punnan kanssa

Koko arvoketjun asiakaslähtöinen rakentaminen on Postin toiminnan keskiössä. Posti on tehnyt jo pitkään yhteistyötä Punnan kanssa koko jakeluverkoston saralla.

– Punnalla on erinomaista osaamista niin perinteisen lokerikko-osaamisen kuin uuden kehittämiseen sopivaa otetta toimivien ratkaisujen löytämiseen sekä yhdessä toteuttamiseen.

Marleena Hanka painottaa Punnan ammattiosaamisen lisäksi sujuvan yhteistyön merkitystä.

– Punnan kanssa kommunikointi on avointa ja ratkaisuja on sujuvaa kehittää molempien osapuolien vahvuuksia yhdistäen. Uutta tehdessä on tärkeää toimia yhteistä päämäärää kohti toimivassa ja hyvässä yhteistyössä – tosissaan, mutta ei vakavasti. Käytännön työtä kuvastaa huolellinen suunnittelu selkeine rooleineen, ihmisten osallistaminen oikeissa vaiheissa juuri käynnissä oleviin projekteihin sekä tehokas toteuttaminen.

Punnan avainasiakaspäällikkö Matti Hartonen sanoo, että Punta on valikoitunut Postin kumppaniksi, koska Punnalla on vahva osaaminen erilaisissa pakettiautomaateissa. Punnan lokeroihin pystytään tarjoamaan sellaista toiminnallisuutta, tehokkuutta, joustavuutta ja käytön helppoutta, josta hyötyvät asiakkaat ja heidän asiakkaansa eli loppuasiakkaat.

Kuvat: Teemu Riihelä

Kokonaisvaltaista palvelua avaimet käteen periaatteella

Palveluihimme kuuluvat asennus-, huolto- ja kierrätyspalvelut sekä leasing-rahoitus ja tuki arkkitehdeille ja suunnittelutoimistoille. Tarjoamme sinulle kattavan palvelukokonaisuuden, josta voit valita kohteeseesi parhaiten sopivan paketin.